Taakvelden
Taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestaties
- De rijksoverheid bekijkt de komende jaren de verdeling van de algemene uitkering aan gemeenten opnieuw. Deze veranderingen gaan naar verwachting in per 2021. We volgen en monitoren deze ontwikkelingen en waar nodig melden we veranderingen in de tweemaandelijkse rapportage.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er kan een andere verdeling van de algemene uitkering komen die positief of negatief uitvalt voor de gemeente.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
5
2
3
3
3
3
Baten
-29.200
-30.495
-32.112
-32.643
-32.979
-33.337
Saldo taakveld
-29.195
-30.493
-32.110
-32.640
-32.977
-33.335
Saldo taakveld Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Het gemeentefonds kent drie soorten uitkeringen: de algemene uitkering, de integratie-uitkering Sociaal domein en de decentralisatie- & (overige) integratie uitkeringen.
De mutatie tussen de jaren is een opstelling van meerdere circulaires over de afgelopen jaren bij elkaar. Voor een toelichting op de laatste mutatie tussen de septembercirculaire 2018 en de meicirculaire 2018 verwijzen we naar de financiële analyse+1.617
+ 530
+ 337
+ 358
Totaal
+1.617
+ 530
+ 337
+ 358
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Overhead
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc / G.J. Keller / S.T. Klein - De Jong / D.J. Russchen
Prestaties
- Uitgangspunt bij strategische communicatie is het denken van buiten naar binnen:
- we versterken kerngericht werken en lobby en branding;
- we zorgen dat communicatie is afgestemd op de doelgroepen. Dit doen we door het maken van omgevings- en krachtenveldanalyses. De communicatieadviseurs ondersteunen hierin;
- we monitoren de ervaringen en zorgen als lerende organisatie dat we continue verbeteren.
- We nemen onze voorbeeldfunctie serieus op het gebied van klimaat en duurzaamheid
- we kopen als organisatie zoveel mogelijk duurzaam in;
- we werken duurzaam door middel van flexwerken, digitaal werken en stimuleren bewustwording bij ons personeel.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Per 1 oktober 2018 werkt de gemeente met een andere organisatiestructuur, teams en teammanagers. In 2019 werken we verder aan de ontwikkeling van de organisatie en haar medewerkers. Dit vraagt aandacht, tijd en inzet van management en medewerkers wat kan leiden tot het stellen van prioriteiten in planning en/of uitvoering.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn op het gebied van bestuur en ondersteuning:
- Formatie per 1.000 inwoners (eigen berekening): 5,04 Fte (2018 5,15 fte)
- Bezetting per 1.000 inwoners (eigen berekening): 4,70 Fte (2018 4,7 fte)
- Apparaatskosten in euro per inwoner (eigen berekening): € 515,-
- Externe inhuur als % van totale loonsom (eigen berekening): 2,5% (2018 2,5%)
- Overhead als % van de totale lasten (eigen berekening): 15,74% (2018 16,41%)
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
8.022
8.545
8.901
8.576
8.436
8.466
Baten
-1.536
-584
-851
-818
-804
-804
Saldo taakveld
6.487
7.961
8.049
7.758
7.632
7.662
Saldo taakveld Overhead (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Eenmalig budget 2018 voor doorontwikkeling organisatie.
Dit bedrag is onderdeel van de overheveling bij de jaarrek. 2017- 61
0
0
0
Juridische zaken
- 4
- 20
0
0
Personeel, organisatie, communicatie (POC)
+ 41
- 1
0
0
Documentatie Informatie Voorziening (DIV)
+ 31
+ 9
+ 8
+ 8
Financiën
+ 6
-153
- 126
+ 1
Automatisering
De mutaties op dit onderdeel worden gecompenseerd door een tegen mutatie uit de reserve I&A-plan+ 112
- 104
- 25
+ 22
Facilitaire zaken
- 37
-22
+ 17
- 1
Totaal
+ 88
- 291
- 126
+ 30
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Belastingen overig
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestaties
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen we u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
49
60
70
70
70
70
Baten
-1.399
-1.406
-1.400
-1.400
-1.400
-202
Saldo taakveld
-1.350
-1.346
-1.330
-1.330
-1.330
-132
Saldo taakveld Belastingen overig (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Vervallen precariobelasting per 2022
0
0
0
- 1.198
Overige kleine afwijkingen
- 16
0
0
0
Totaal
- 16
0
0
- 1.198
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld OZB Woningen
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestaties
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen we u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze is:
Gemiddelde WOZ-waarde van woningen
- Landelijk: € 230.000,- in 2018
- Buren: € 284.000,- in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
315
310
323
323
323
323
Baten
-3.794
-3.836
-3.970
-3.970
-3.970
-3.970
Saldo taakveld
-3.479
-3.525
-3.647
-3.647
-3.647
-3.647
Saldo taakveld OZB Woningen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Aanpassing belastingopbrengsten met index 2,4%
- 122
0
0
0
Totaal
- 122
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld OZB niet-woningen
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestaties
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen we u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
32
47
50
50
50
50
Baten
-1.742
-1.713
-1.754
-1.754
-1.754
-1.754
Saldo taakveld
-1.710
-1.666
-1.703
-1.703
-1.703
-1.703
Saldo taakveld OZB niet-woningen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Aanpassing belastingopbrengsten met index 2,4%
- 37
0
0
0
Totaal
- 37
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Bestuur
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc / S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- In 2019 gaat de regiegroep besturingsfilosofie verder met het voorbereiden van het herijken van taken, rollen en de werkwijze van organisatie, college en gemeenteraad. Dit geldt ook voor de samenwerkingsvormen. Het gaat over de volgende thema's:
Thema 1. Omgang gemeenteraad, college en organisatie
We gaan het bestuurlijke proces monitoren en evalueren aan de hand van Burense ervaringen. De focus is hierbij niet alleen gericht op de structuren, maar ook op de bestuurscultuur. Deze zaken houden we tegen het licht en waar mogelijk verbeteren we ze.Thema 2. Participatie
De raad bepaalt zijn rol bij participatie en geeft hieraan uitvoering.Thema 3. Samenwerkingsvormen
De raad heeft in 2019 een duidelijk beeld op alle samenwerkingsvormen, bepaalt de ambities en is in staat hierop te sturen. Voor alle belangrijke onderwerpen brengen we duidelijk in beeld voor welke realisatie van opgaven we afhankelijk zijn van andere partijen en wat de gemeente zelfstandig kan. Dit leggen we vast in een sturingskader van de raad.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Deze besturingsfilosofie geeft aan op welke wijze de gemeente Buren wil besturen en hoe de gemeentelijke organisatie daarbij ondersteunt. Het gaat om besturing, aansturing en samenwerking. De te maken bestuurlijk-politieke keuzes zijn bepalend voor de verdere uitwerking.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.643
1.691
1.666
1.625
1.644
1.625
Baten
-293
-167
-136
-99
-99
-99
Saldo taakveld
1.350
1.523
1.531
1.526
1.545
1.526
Saldo taakveld Bestuur (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Lagere kosten college B&W: inhuur begeleiding verkiezingen
- 20
0
0
0
Hogere bijdrage Regio Riv.land (wegvallen huisvestingsvoordeel)
+ 43
0
0
0
Burgerpeiling om de 2 jaar: in 2019 en 2021 is er een burgerpeiling
0
- 16
+ 16
- 16
Correctie onttrekking voorziening wachtgelden wethouders
- 14
+ 14
0
0
Overige kleine afwijkingen
- 1
- 3
+ 3
- 3
Totaal
+ 8
- 5
+ 19
- 19
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Treasury
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- Gedurende de periode van deze meerjarenbegroting betalen we jaarlijks de aflossingstermijn op onze langlopende schulden. De tijdelijke financieringsbehoefte blijft naar verwachting in 2019 binnen de mogelijkheden van onze kasgeldlimiet.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De rente is op dit moment erg laag. Een stijging van de rente heeft effect op onze kosten.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
-134
-264
-208
-204
-189
-183
Baten
-168
-140
-138
-133
-128
-126
Saldo taakveld
-302
-405
-346
-337
-318
-309
Saldo taakveld Treasury (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Rente kortlopende geldleningen
- 55
0
0
0
Rente langlopende geldleningen
- 45
0
0
0
Minder doorberekende rente naar taakvelden (van 1% naar 0,5%)
+151
+14
+ 25
+15
Overige kleine verschillen
+ 8
- 5
- 6
- 6
Totaal
+ 59
+ 9
+ 19
+ 9
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Overige baten en lasten
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- De gereserveerde gelden van het Interbestuurlijk Programma staan in dit taakveld. De komende jaren krijgt het IBP meer vorm. Als we in 2019 een beroep doen op dit budget leggen we een besluit voor aan de gemeenteraad.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een risico dat de opgaven die we voor het IBP moeten doen niet in relatie staan tot het beschikbaar gestelde budget.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
828
532
312
776
1.301
1.586
Baten
-163
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
665
532
312
776
1.301
1.586
Saldo taakveld Overige baten en lasten (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Eenmalige inzet restant salariskosten jaarrekening 2017 in 2018 voor inhuur personeel van derden
- 250
0
0
0
Toename stelpost inhuur personeel
+ 30
0
0
0
Interbestuurlijk Programma: reservering middelen t.b.v opgave IBP
0
+ 464
+ 525
+ 285
Totaal
- 220
+ 464
+ 525
+ 285
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Mutaties reserves
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen wij u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
3.437
1.507
1.267
260
480
20
Baten
-14.909
-3.801
-2.029
-490
-206
-182
Saldo taakveld
-11.472
-2.294
-762
-230
274
-162
Saldo taakveld Mutaties reserves (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Storting in algemene reserve
+ 587
- 1.007
+ 220
- 460
Storting OBR overlopende posten
- 826
0
0
0
Onttrekking Algemene reserve
+1.666
+ 72
+ 68
0
Onttrekking algemene reserve geblokkeerd
+ 198
0
0
0
Onttrekking OBR deelfonds sociaal domein
+ 258
+ 108
+ 204
0
Onttrekking OBR Tollewaard
- 1.286
+1.257
+ 10
+ 10
Onttrekking I&A-plan 2017-2021
- 60
+ 86
+ 2
0
Onttrekking OBRB gemeentehuis
0
+ 15
0
0
Onttrekking OBRB heractivering riolering
+ 3
+ 1
0
+ 1
Onttrekking OBRB afb. verplichtingen sport en dorpshuizen
+ 3
0
0
+ 13
Onttrekking OBRB kapitaallasten IHP
0
0
0
0
Onttrekking egalisatiereserve algemene uitkering
+ 100
0
0
0
Onttrekking OBR overlopende posten
+ 889
0
0
0
Totaal
+1.532
+ 532
+ 504
- 436
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Resultaat van de rekening baten en lasten
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen wij u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.464
-207
476
384
203
-165
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.464
-207
476
384
203
-165
Saldo taakveld Resultaat v.d. rekening baten en lasten (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Saldo van baten en lasten meerjarenbegroting 2019-2022
Zie de verschillenanalyse in deze begroting+ 683
- 92
- 181
- 368
Totaal
+ 683
- 92
- 181
- 368
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Vennootschapsbelasting (VpB)
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Prestatie
- In 2019 zetten we de prestaties binnen het huidige beleid voort. Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen wij u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Als de grondexploitaties winstgevend worden, moeten we VPB gaan betalen. In de begroting is hiervoor geen budget opgenomen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
0
0
0
0
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Geen mutaties
0
0
0
0
Totaal
0
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.