We informeren u over de stand van zaken van het opvolgen van de aanbevelingen van de rekenkamer en de accountant. Het gaat om 4 rekenkamerrapporten en de aanbevelingen van de accountant bij de boardletter 2017.
Rapport "P&O"
De belangrijkste aanbeveling van het rekenkameronderzoek was om een strategische visie te ontwikkelen voor het personeels- en organisatiebeleid. In april 2017 stelde u het strategisch HR-beleid vast. Sindsdien werken we dit beleid uit.
Zo implementeren we begin 2019 de gesprekscyclus parallel aan het leer- en ontwikkelprogramma voor de nieuwe teammanagers (opnieuw). Daarna maken we een praktische tool voor een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van de personele sterkte. Centraal staat: wat is aanwezig en wat is er vanuit de ambitie en realisatieopgave nodig? Het gaat dan om een Strategische Personeelsplanning. In 2019 rapporteren we de uitkomsten naar u.
De basisgegevens zoals formatie/bezetting, inhuur derden en verzuim zijn op orde. Ook monitoren we de belangrijkste indicatoren voor het P&O-beleid en rapporteren we daar over in de tweemaandsrapportage. Verder beginnen we eind 2018 met zaken rond personeelszorg die in 2019 doorlopen: een Risico-Inventarisatie- en Evaluatie (RI&E), het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) en het Medewerkers-onderzoek (MO). Met de informatie uit het RI&E en het MO stellen we in 2019 een vitaliteitsbeleid op.
Rapport "Informatieveiligheid"
In 2016 adviseerde de rekenkamer om de BIG in te voeren, zodat informatieveiligheid integraal en gestructureerd in de organisatie werd geborgd. Dit is opgepakt met de eerste BIG-analyse. Op basis daarvan is een traject uitgezet om alle BIG maatregelen te realiseren. Bij de realisatie-analyse eind 2017 haalden we 59%. De maatregelen voor 2018 moeten ons naar 70% brengen. Stapsgewijs realiseren we zo in de komende jaren de BIG-maatregelen.
De wereld staat echter niet stil en in 2017 is de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) gelanceerd. Dit programma toetst de mate waarin de BIG in de organisatie is ingevoerd.
De veiligheidsnormen waaraan voldaan moet worden, komen overeen met de BIG-normen. Hiermee is eigenlijk niet meer de BIG, maar ENSIA het primaire toetsingskader.
De BIG wordt in 2019 vervangen door BIO, de Baseline Informatieveiligheid Overheid (zie digitale veiligheid). Die heeft een andere opzet, maar de normen van BIO zijn vanaf januari 2020 wel verplicht.
Door deze ontwikkelingen zijn de BIG-normen niet langer de norm voor onze informatieveiligheid. Wij merken ook op dat wij de BIG inmiddels vergaand intern geoperationaliseerd hebben: BIG is een onderdeel van de reguliere werkprocessen. Wij gaan die nu ombouwen naar de BIO-normering. Via de ENSIA-rapportages zullen wij daarover rapporteren.
Rapport sociaal domein "indicatoren in beeld"
Het rapport stelt 71 indicatoren voor het sociaal domein voor. Als ze beschikbaar zijn presenteren we ze met een toelichting in een integrale sociaal domein rapportage. Een groot deel van de indicatoren die in eerste instantie niet werden gebruikt, is inmiddels in het cliëntervaringsonderzoek 2018 opgenomen. Over dit onderzoek rapporteren we in de loop van 2019. Over twee indicatoren zijn we in gesprek met Welzijn Rivierstroom. In de tweemaandsrapportage rapporteren we op hoofdlijnen over de voortgang van het sociaal domein. Jaarlijks volgt er een omvangrijkere rapportage waarin alle 71 indicatoren voorbij komen. De eerste rapportage komt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2019. Daarna evalueren we het nut van alle indicatoren en de rapportage met onder meer de Raadswerkgroep sociaal domein.
Rapport "Inkoopfunctie van de gemeente Buren"
Op 10 juli 2018 heeft uw raad het Rekenkamerrapport Inkoopfunctie van de gemeente Buren behandeld. De onderzoeksvraag was: op welke wijze is het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Buren vormgegeven en is de uitvoering daarvan doeltreffend, doelmatig en rechtmatig?
De conclusie is, dat op bijna alle onderdelen van de inkoopfunctie verbeteringen mogelijk en noodzakelijk zijn. Dit is eerder ook in de interne Quick Scan inkoop geconstateerd. Een aantal van deze aanbevelingen hebben we opgepakt of lopen op dit moment. Zo werken we aan de positionering van de inkoopfunctie en de (her-)inrichting van het inkoopsysteem. De evaluatie van de inkoopkaders bespreken we met de raad. Afgesproken is ook dat de gemeenteraad nagaat op welke aspecten zij op het inkoopbeleid wil sturen.
Boardletter 2017
De accountant Baker, Tilly, Berk (BTB) heeft bij de interim-controle van 2017 aanbevelingen gedaan. Over de realisatie daarvan wordt periodiek aan de kwaliteitscommissie gerapporteerd. Inmiddels zijn zeven van de 17 aanbevelingen afgerond en is er één vervallen. Van de negen resterende aanbevelingen gaan er vijf over een samenhangend vraagstuk rond procesinrichting sociaal domein. Na nader onderzoek van de accountant en een overleg hebben we twee verbeterplannen opgesteld met concrete maatregelen: één voor participatie en één voor WMO-Jeugd. We werken die nu procesmatig uit en implementeren ze. Hierbij gaat het ook om systeemtechnische aanpassingen. We willen de verbeteringen dit jaar grotendeels realiseren.