Opgave: Septembercirculaire 2018 | ||||
Onderdeel A - Inkomensmaatstaven | ||||
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Waarde niet-woningen eigenaren | - 505.767 | - 505.767 | - 505.767 | - 505.767 |
Waarde niet-woningen gebruikers (onder aftrek amendement De Pater) | - 361.284 | - 361.284 | - 361.284 | - 361.284 |
Waarde woningen eigenaren | - 2.366.800 | - 2.366.800 | - 2.366.800 | - 2.366.800 |
Subtotaal | - 3.233.851 | - 3.233.851 | - 3.233.851 | - 3.233.851 |
Onderdeel B - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
OZB waarde niet-woningen | 122.719 | 122.719 | 122.719 | 122.719 |
Inwoners | 4.242.358 | 4.273.867 | 4.307.586 | 4.334.683 |
Eén-ouder-huishoudens | 481.672 | 485.554 | 488.032 | 488.039 |
Huishoudens | 999.270 | 1.006.060 | 1.012.850 | 1.019.639 |
Eenpersoonshuishoudens | 135.166 | 136.344 | 137.282 | 137.678 |
Ouders met langdurig psychisch medicijngebruik | 445.059 | 450.158 | 453.464 | 453.469 |
Een-ouder-huishoudens met 2 of meer kinderen | 307.803 | 312.931 | 316.148 | 316.563 |
Medicijngebruik met drempel | 1.317.584 | 1.328.711 | 1.350.188 | 1.348.931 |
Eenpersoonshuishoudens 65 t/m 74 jaar | 8.430 | 8.623 | 9.105 | 9.045 |
Eenpersoonshuishoudens 75 t/m 84 jaar | 27.998 | 29.236 | 31.042 | 33.363 |
Eenpersoonshuishoudens 85 jaar en ouder | 21.139 | 21.787 | 23.069 | 23.659 |
Inwoners: jongeren < 18 jaar | 3.496.569 | 3.495.226 | 3.488.139 | 3.469.298 |
Inwoners: ouderen > 64 jaar | 530.863 | 551.803 | 572.414 | 592.241 |
Inwoners: ouderen > 74 en < 85 jaar | 38.376 | 39.698 | 41.035 | 42.357 |
Inwoners < 65 jaar | 82.870 | 83.478 | 86.599 | 86.504 |
Inwoners: ouderen 65 t/m 74 jaar | 572 | 581 | 627 | 623 |
Inwoners: ouderen 85 jaar en ouder | 73 | 74 | 80 | 82 |
Lage inkomens | 81.015 | 81.041 | 81.121 | 81.121 |
Lage inkomens (drempel) (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 1.050.478 | 1.047.364 | 1.044.196 | 1.040.672 |
Jeugdigen in gezinnen met armoederisico | 84.500 | 84.887 | 84.987 | 84.528 |
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (huishoudens) | - 889.260 | - 904.023 | - 915.509 | 920.457 |
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (huishoudens met kinderen) | - 904.978 | - 918.132 | - 927.025 | - 928.556 |
Huishoudens met laag inkomen 65 t/m 74 jaar | 34.593 | 35.394 | 37.425 | 37.176 |
Huishoudens met laag inkomen 75 t/m 84 jaar | 69.346 | 72.444 | 77.144 | 82.913 |
Huishoudens met laag inkomen 85 jaar en ouder | 33.688 | 34.734 | 36.855 | 37.799 |
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (65 t/m 74 jaar) | 82.766 | 84.704 | 89.664 | 89.068 |
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (75 t/m 84 jaar) | 162.634 | 169.931 | 181.168 | 194.716 |
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (85 jaar en ouder) | 79.450 | 81.934 | 87.039 | 89.267 |
Bijstandsontvangers (vanaf UJR 2016) | 508.289 | 497.915 | 497.203 | 497.203 |
Bijstandshuishoudens met minderjarige kinderen | 44.336 | 44.702 | 45.385 | 46.192 |
Bijstandsontvangers een-ouder-huishoudens | 95.911 | 97.372 | 99.475 | 101.794 |
Uitkeringsontvangers minus bijstandsontvangers | 908.824 | 921.214 | 932.714 | 935.617 |
Wajong | 158.931 | 161.284 | 162.363 | 162.497 |
Basisonderwijsleerlingen met leerlingengewicht 0,3 | - 150.437 | - 151.192 | - 151.433 | - 150.617 |
Basisonderwijsleerlingen met leerlingengewicht 1,2 | - 46.316 | - 46.537 | - 46.600 | - 46.349 |
Re-integratie klassiek | 45.082 | 42.081 | 42.081 | 42.081 |
Loonkostensubsidie | 15.528 | 15.539 | 15.539 | 15.539 |
Uitkeringsontvangers (vanaf UJR 2016) | 104.005 | 103.674 | 103.659 | 103.596 |
Minderheden | 115.834 | 115.830 | 115.837 | 115.837 |
Klantenpotentieel lokaal | 801.578 | 807.206 | 812.492 | 816.896 |
Klantenpotentieel regionaal | 23.500 | 23.510 | 23.550 | 23.550 |
Oppervlakte land | 551.071 | 551.071 | 551.071 | 551.071 |
Oppervlakte land * bodemfactor gemeente | 410.220 | 410.220 | 410.220 | 410.220 |
Oppervlakte binnenwater | 34.598 | 34.598 | 34.598 | 34.598 |
Oppervlakte bebouwing | 164.336 | 166.122 | 167.908 | 169.695 |
Oppervlakte bebouwing woonkernen * bodemfactor woonkernen | 520.475 | 530.527 | 540.537 | 550.547 |
Oppervlakte bebouwing woonkern | 359.174 | 366.082 | 372.989 | 379.897 |
Oppervlakte bebouwing buitengebied * bodemfactor buitengebied | 210.436 | 210.454 | 210.454 | 210.454 |
Oppervlakte bebouwing buitengebied | 232.385 | 232.385 | 232.385 | 232.385 |
Woonruimten (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 633.861 | 639.039 | 643.355 | 645.944 |
Woonruimten (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) * bodemfactor woonkernen | 604.263 | 609.200 | 613.314 | 615.782 |
Oppervlak historische kernen basisbedrag | 19.333 | 19.333 | 19.333 | 19.333 |
Historische waterweg | 17.917 | 17.917 | 17.917 | 17.917 |
ISV (a) stadsvernieuwing | 2.313 | 2.313 | 2.313 | 2.313 |
ISV (b) herstructurering | 311 | 311 | 311 | 311 |
Omgevingsadressendichtheid (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 179.658 | 182.130 | 184.428 | 186.557 |
Oeverlengte * bodemfactor gemeente | 42.127 | 42.127 | 42.127 | 42.127 |
Oeverlengte * bodemfactor gemeente * dichtheidsfactor | 53.263 | 53.628 | 54.038 | 54.381 |
Meerkernigheid | 199.545 | 199.545 | 199.545 | 199.545 |
Kernen met 500 of meer adressen | 480.287 | 480.605 | 480.820 | 480.769 |
Meerkernigheid * bodemfactor buitengebied | 376.390 | 376.421 | 376.421 | 376.421 |
Bedrijfsvestigingen | 269.594 | 269.594 | 269.594 | 269.594 |
Vast bedrag | 249.399 | 249.489 | 249.931 | 249.931 |
Subtotaal | 20.375.771 | 20.492.836 | 20.643.318 | 20.730.865 |
Onderdeel C - Uitkeringsfactor (uf) | ||||
Jaren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Uitkeringsfactor | 1,567 | 1,587 | 1,595 | 1,607 |
Subtotaal (B x C (=uf)) | 31.928.834 | 32.522.131 | 32.926.091 | 33.314.500 |
Onderdeel D - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor niet van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Suppletie-uitkering integratie sociaal domein | - 14.478 | - 14.478 | - 14.478 | - 14.478 |
Cumulatieregeling gemeentefonds (SU) | - 6.405 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Suppletieregeling OZB | - 11.202 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Suppletie-uitkering WMO 2015 | - 2.305 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Subtotaal | - 34.390 | - 14.478 | - 14.478 | - 14.478 |
Onderdeel E - Integratie- en decentralisatie-uitkeringen waarop de uitkeringsfactor niet van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Brede impuls combinatiefuncties / buurtsportcoaches (DU) | 80.208 | 80.208 | 80.208 | 80.208 |
Decentralisatie prov. taken vergunningverlening, toezicht en handhaving (IU) | 158.576 | 158.576 | 158.576 | 158.576 |
Voorschoolse voorziening peuters (DU) | 54.791 | 54.791 | 54.791 | 54.791 |
Armoedebestrijding kinderen (DU) | 91.277 | 91.277 | 91.277 | 91.277 |
Schulden en armoede (DU) | 22.026 | 22.026 | n.v.t. | n.v.t. |
Subtotaal | 406.878 | 406.878 | 384.852 | 384.852 |
Onderdeel F - 3 D's in het sociaal domein | ||||
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Participatie (IU) | 2.135.917 | 2.005.229 | 1.930.770 | 1.885.238 |
Voogdij/ 18+ (IU) | 725.954 | 725.954 | 725.954 | 725.954 |
Subtotaal | 2.861.871 | 2.731.183 | 2.656.724 | 2.611.192 |
Onderdeel G - Stelposten | ||||
---|---|---|---|---|
Maatstaf | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Stelpost BTW-cf | 183.000 | 231.000 | 260.000 | 275.000 |
Subtotaal | 183.000 | 231.000 | 260.000 | 275.000 |
Algemene uitkering | 29.250.470 | 29.911.680 | 30.322.614 | 30.726.023 |
---|---|---|---|---|
Algemene uitkering, onderdeel sociaal domein | 2.861.871 | 2.731.183 | 2.656.724 | 2.611.192 |
Totaal | 32.112.341 | 32.642.863 | 32.979.338 | 33.337.215 |
Uitkomst septembercirculaire 2018 ten opzichte van de meicirculaire 2018
(bedragen x € 1.000, + = voordeel, - = nadeel)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Uitkomst meicirculaire 2018 | 32.239 | 32.836 | 33.351 | 33.802 |
Verschil | - 127 | - 193 | - 372 | - 465 |
De cijfermatige specificatie is als volgt:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Mutatie omvang gemeentefonds (accres) | - 61 | - 146 | - 296 | - 362 |
| - 61 | - 146 | - 296 | - 362 |
Ontwikkeling uitkeringsbasis | - 54 | - 63 | - 74 | - 66 |
| - 54 | - 63 | - 74 | - 66 |
Taakmutaties | 4 | 50 | 50 | 50 |
| 50 | 50 | 50 | 50 |
| - 46 | |||
Mutatie integratie / decentralisatie-uitkering | - 18 | - 37 | - 55 | - 55 |
| - 18 | - 37 | - 55 | - 55 |
Overige kleine mutaties | 2 | 3 | 3 | - 32 |
| 2 | 3 | 3 | 2 |
| 0 | 0 | 0 | - 34 |
Saldo septembercirculaire ten opzichte van de meicirculaire | - 127 | - 193 | - 372 | - 465 |
Correctie begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
- Rijksvaccinatieprogramma | - 50 | - 50 | - 50 | - 50 |
- Uitvoeringskosten SVB PGB trekkingsrechten | + 46 | |||
- Voorschoolse voorziening peuters | + 18 | + 37 | + 55 | + 55 |
- Overig | + 6 | + 4 | + 5 | + 5 |
Saldo septembercirculaire ten opzichte van de mei-circulaire na correctie begroting | - 107 | - 202 | - 362 | - 455 |
De beleidsmatige specificatie is als volgt:
Mutatie omvang gemeentefonds (accres)
De ontwikkeling van het gemeentefonds wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van ‘samen de trap op en samen de trap af’ hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. De jaarlijkse toename of afname van het gemeentefonds, voortvloeiend uit de trap op trap af-methode wordt het accres genoemd.
Accres 2019-2022
Het uitkeringsjaar 2019 licht negatief. Structureel neemt het accres af. Dit komt doordat we bij de meicirculaire een stelpost opnamen voor prijsindexatie budgetten in het sociale domein. Met de overgang van het sociaal domein als doeluitkering naar het algemene gedeelte (maatstaven) van de algemene uitkering was het beeld dat het indexeren van deze budgetten pas in het jaar zelf plaats zou vinden. Dus pas bij de meicirculaire 2019 in tegenstelling tot alle overige onderdelen wat al bij de meicirculaire 2018 gebeurt. Een technische correctie dus. Nu blijkt dit onjuist te zijn en moeten we een correctie maken bij de septembercirculaire.
Ontwikkeling uitkeringsbasis
Bij het begrip ontwikkeling van de uitkeringsbasis bedoelen we de mutaties van de aantallen inwoners, woonruimten, leerlingen, uitkeringsgerechtigden, WOZ-waarden enzovoort. Door bijstelling van de maatstaven ontvangen we minder. We kunnen de mutaties op landelijk niveau onvoldoende compenseren met regionale mutaties.
Taakmutaties
Rijksvaccinatieprogramma
Dit programma wordt wettelijk verankerd in de Wet publieke gezondheid (Wpg). Met deze wetswijziging wordt een deel van de uitvoering onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van de gemeente gebracht. Om die reden worden nu de middelen hiervoor structureel overgeheveld naar het gemeentefonds. We begroten de uitgaven ter hoogte van dit bedrag in de meerjarenbegroting.
Uitvoeringskosten SVB PGB trekkingsrechten
Er wordt een bedrag uit het gemeentefonds genomen voor de uitvoeringskosten van de sociale verzekeringsbank. Omdat we geen uitgaven kunnen verlagen onttrekken we ter dekking van dit incidentele korting het bedrag uit de reserve sociaal domein.
Mutatie integratie / decentralisatie-uitkeringen (IU / DU)
Voorschoolse voorziening peuters (DU)
Het bedrag dat eerder beschikbaar is gesteld was landelijk gebaseerd op een groep van 40.000 peuters. In werkelijkheid blijkt de groep kleiner te zijn, namelijk 11.400 peuters. De bijdrage wordt daarom naar beneden bijgesteld. We corrigeren de uitgaven in de begroting met eenzelfde bedrag.
Overige kleine mutaties
Naast wat kleine bijstellingen is de correctie van de stelpost BTW-Compensatiefonds de meest opvallende. Bij de kadernota 2019 namen we een stelpost op voor de korting BTW-Compensatiefonds. Later is geadviseerd door de provincie een voorzichtige inschatting te maken en maximaal 50% van de korting 2019 als inkomst te ramen. Dit houdt in dat we in 2022 een correctie maken.