Taakvelden
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Portefeuillehouder G.J. Keller
Prestaties
- We starten in 2019 pilots in drie verschillende kernen om participatie en kerngericht werken in de praktijk te brengen en te onderzoeken. We gaan daarbij werken met kernteams op locatie. Deze bestaan uit tenminste één (contact)ambtenaar per kern. De ervaring die we opdoen verwerken we in werkwijzen om kerngericht werken mogelijk te maken in alle kernen.
- Het voorzieningenbeleid voor maatschappelijke functies en -accommodaties benaderen we kerngericht. We bepalen in hoeverre de functiecirkel past bij de kerngerichte werkwijze. Hierbij sluiten we aan bij de pilots kerngericht werken.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.404
1.310
1.410
1.410
1.410
1.410
Baten
-7
-70
-35
-35
-35
-35
Saldo taakveld
1.397
1.240
1.375
1.375
1.375
1.375
Saldo taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Extra kosten regiotaxi door aanpassing tarieven
+ 40
0
0
0
Aanpassing subsidiebudgetten voor versterken nulde/eerste lijn
+ 51
0
0
0
Compensatie OZB aan verenigingen
+ 9
0
0
0
De budgetten zijn geïndexeerd op basis van contractafspraken
+ 35
0
0
0
Totaal
+ 135
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Wijkteams
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- We verbeteren de laagdrempelige toegang voor zorg- en dienstverlening. Inwoners van onze gemeente weten van het bestaan van Stib, weten met welke vragen ze zich daar kunnen melden. Ze weten Stib te vinden wanneer dat nodig is. Medewerkers van Stib zijn ook buiten het gemeentehuis (meer) zichtbaar. We zoeken naar nieuwe manieren om daaraan invulling te geven. Waar mogelijk sluiten we aan bij de pilots kerngericht werken.
- We verbeteren de samenwerking binnen de keten van zorg- en dienstverlening (kerngerichte ketenzorg). Stib werkt nauw samen met andere professionals en organisaties binnen het sociaal domein. Er zijn korte lijnen met huisartsen en praktijkondersteuners, maar ook met leerkrachten, vrijwilligersorganisaties, jeugdverpleegkundigen, dorpsverenigingen etcetera. Hulpverleners verwijzen niet naar elkaar door, maar stemmen samen af. Stib vervult de rol van casusregisseur.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De maatschappij wordt steeds ingewikkelder en er wordt steeds meer van mensen verwacht. Daardoor hebben sommige mensen moeite om zich staande te houden en/of behoefte aan (tijdelijke) ondersteuning. Daarvoor kunnen zij terecht bij ons gebiedsteam Stib. We zien dat steeds meer mensen Stib weten te vinden, en hun vragen aan Stib zijn steeds complexer. Er is behoefte aan vernieuwing van het zorg- en ondersteuningsaanbod. Dat vraagt om verdere ontwikkeling van Stib.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: www.waarstaatjegemeente.nl)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.224
1.023
1.044
1.044
1.042
1.042
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.224
1.023
1.044
1.044
1.042
1.042
Saldo taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
De budgetten zijn geïndexeerd op basis van contractafspraken
+ 21
0
0
0
Overige kleine afwijkingen
0
0
- 2
0
Totaal
+ 21
0
- 2
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Sportbeleid en activering
Portefeuillehouder G.J. Keller
Prestaties
- Sportverenigingen maken in 2019 een plan om inwoners en scholen actief te betrekken bij bewegingsactiviteiten.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Sommige accommodaties zijn gedateerd en/of niet goed onderhouden. Dat beperkt het gebruik en ook de samenwerking (tussen sportverenigingen onderling en tussen verenigingen en onderwijs).
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Voor dit taakveld zijn dat: percentage en aantallen Niet-Sporters:
- Landelijk: 48,7% in 2016
- Buren: 57,1% in 2016
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4
0
0
0
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
4
0
0
0
0
0
Saldo taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Voorheen alleen urentoerekening
0
0
0
0
Totaal
0
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat om sociale contacten te onderhouden
- We bieden kwalitatief goede voorzieningen en diensten aan voor inwoners die dit nodig hebben. We leveren zoveel mogelijk maatwerk.
- We investeren in voorlichting en preventie en in het aanbod van algemeen toegankelijke (collectieve) voorzieningen. We werken daarin samen met onze maatschappelijke partners.
- We meten de resultaten van onze prestaties met ervaringsonderzoeken onder cliënten.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een verbinding met het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie als het gaat om de ontwikkelingen rondom de basismobiliteit. De keuzes die hierin worden gemaakt hebben effect op het verstrekkingenbeleid voor vervoersvoorzieningen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO(per 1.000 inwoner)
- Landelijk: 57 in 2017
- Buren: 20 in 2017
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
462
610
625
625
625
625
Baten
-6
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
456
610
625
625
625
625
Saldo taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Mutaties toerekening uren
+ 15
0
0
0
Totaal
+ 15
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- We bieden kinderen ondersteuning op maat. En wij organiseren de hulp zo dichtbij als mogelijk, door onder andere de inzet van Praktijkondersteuner Huisarts Jeugd op de huisartspraktijken en jongerencoaching.
- We stemmen beter af met verschillende organisaties zoals onderwijs, leerplicht, arbeidstoeleiding, vrijwilligerswerk, Veilig Thuis, gezondheidszorg en schuldhulpverlening.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Huisartsen behouden het recht om bepaalde vormen van jeugdhulp te indiceren. Het is daarom belangrijk dat we goede samenwerkingsafspraken met hen maken.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
Het aantal jongeren met jeugdhulp(% van alle jongeren tot 18 jaar) :
- Landelijk: 9,7% in 2017
- Buren: 8,6%
He t aantal kinderen in een uitkeringsgezin :
- Landelijk: 6,58% in 2015
- Buren: 2,52% in 2015
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4.826
4.048
4.623
4.623
4.390
4.379
Baten
-189
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
4.637
4.048
4.623
4.623
4.390
4.379
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Toename kosten jeugdzorg individuele begeleiding o.b.v. doorrekening kosten 2017/2018; in lijn met het tekort in de jaarrekening 2017
+ 617
0
0
0
Verschuiving PGB naar Zorg in natura
- 100
0
0
0
Toename kosten Landelijk Transitie Arrangement o.b.v. doorrekening kosten 2017/2018
+ 85
0
0
0
Verlaging door maatregelen beperking zorgkosten
0
0
- 233
- 11
Overige kleine afwijkingen
- 17
0
0
0
Totaal
+ 575
0
- 233
- 11
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
In lijn met het tekort op de jeugdzorg en een overschot op de Wmo uit de jaarrekening 2017 hebben we budgetten verschoven binnen vijf taakvelden: volksgezondheid, maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18- en geëscaleerde zorg 18+.
Voor een nadere toelichting op de totale mutatie binnen Jeugdzorg en Wmo verwijzen we naar de financiële analyse.Taakvelden
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- Gemeente, scholen en kinderopvangorganisaties (kernpartners) starten in 2019 met een aanbod voor kinderen op het gebied van talentontwikkeling.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Als gemeente hebben wij een faciliterende rol bij het realiseren van passend onderwijs. Die rol bestaat met name uit het organiseren van vervoer. We onderzoeken of we combinaties kunnen maken tussen leerlingenvervoer en basismobiliteit. Het uitvoeren van deze taak vraagt om zorgvuldige afstemming met de verschillende scholen. In 2019 zoeken we samenwerking tussen Stib en de scholen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten om beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Het percentage achterstandsleerlingen (4-12 jaar):
- Landelijk: 8,1% in 2015
- Buren: 3,93% in 2015
Het percentage vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie:
- Landelijk: 1,7% in 2016
- Buren: 1,2% in 2016
het aantal leerlingen dat verzuimt van school (per 1.000 leerlingen):
- Landelijk: 26,58 in 2017
- Buren: 9,04 in 2017
Het aantal leerplichtigen dat niet op een school staat ingeschreven(per 1.000 leerlingen):
- Landelijk: 1,82 in 2017
- Buren: 4,99 in 2017
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
759
813
811
810
792
792
Baten
-43
-45
-45
-45
-45
-45
Saldo taakveld
716
768
765
765
747
747
Saldo taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Aanpassing voorschoolse voorzieningen voor peuters conform bijstelling algemene uitkering
0
0
- 18
0
Overige kleine afwijkingen
- 3
0
0
0
Totaal
- 3
0
- 18
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Burgerzaken
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc
Prestaties
- We zorgen ervoor dat inwoners zaken als aangifte geboorte, overlijden, huwelijk, verhuizing, verklaringen naamgebruik en geheimhouding, diverse uittreksels, vergunningen en ontheffingen digitaal kunnen regelen.
- We bezorgen reisdocumenten thuis tegen een tarief dat de kosten dekt. Het ondertekenen van akten bij geboorte doen we in 2019 aan huis. We bieden actief "huisbezoeken" aan als inwoners slecht mobiel zijn.
- In maart 2019 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Waterschap. In mei zijn er verkiezingen voor het Europees parlement. We zorgen voor een goede organisatie en het vaststellen van correcte uitslagen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Digitalisering blijft een belangrijke ontwikkeling en biedt onze inwoners meer keuzevrijheid. Dit vraagt wel om blijvende investeringen in apparatuur, nieuwe werkwijzen en communicatie. De komende 5 jaar heeft iedere gemeente ook te maken met de zogenoemde documentendip. Het aantal aanvragen reisdocumenten neemt in deze jaren aanzienlijk af.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
930
663
982
846
858
858
Baten
-543
-468
-464
-315
-265
-265
Saldo taakveld
388
195
518
531
593
593
Saldo taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Mutaties toegerekende uren
+ 293
0
0
0
Extra kosten verkiezingen (2 verkiezingen in plaats van 1)
+ 13
0
0
0
Babsen (ten onrechte niet opgenomen in 2018)
+ 10
0
0
0
Geen verkiezingen in 2020; wel in 2021/2022
0
0
+ 37
0
Seizoenspatroon reisdocumenten na de aanpassing van de geldigheidsduur van 5 jaar naar 10 jaar
0
0
+ 25
0
Overige kleine aanpassingen
+ 7
+ 13
0
0
Totaal
+ 323
+ 13
+ 62
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- We bieden zorg en ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben. Inwoners kunnen terecht bij Stib met vragen over (ondersteuning in) zorg en welzijn. Stib zorgt voor adequate ondersteuning en een samenhangende aanpak van de problemen. We leveren zoveel mogelijk maatwerk. Inwoners met schulden krijgen begeleiding bij het oplossen van de schuldenproblematiek. We proberen nieuwe betalingsachterstanden te voorkomen.
- We investeren in preventie. Waar mogelijk signaleren we tijdig en kunnen we met de inzet van lichte zorg voorkomen dat problemen (onbedoeld) groter worden. Zo beperken we de zorgkosten. Als het nodig is zetten we vanzelfsprekend zware en dure zorg in. We verbeteren de zorgketen zodat op- en afschalen soepel(er) verloopt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
We willen de ondersteuning aan onze inwoners nog beter organiseren. De doorontwikkeling van Stib is daarbij een belangrijk. Daarbij ligt de focus op samenwerking, preventie en het bieden van maatwerk. We gaan kerngericht werken, dat wil zeggen dat we inspelen op de specifieke problematiek in (een cluster van) kernen. Het verbeteren van de samenwerking met onze maatschappelijke partners is daarbij van groot belang.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.968
2.995
2.460
2.465
2.457
2.458
Baten
-288
-347
-273
-273
-273
-273
Saldo taakveld
1.680
2.648
2.187
2.192
2.184
2.185
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Afname kosten Wmo individuele begeleiding en dagbesteding inclusief vervoer o.b.v. doorrekening kosten 2017/2018; in lijn met het overschot in de jaarrekening 2017
- 512
0
0
0
Verschuiving PGB naar Zorg in Natura
- 25
0
0
0
Verlaging opbrengsten eigen bijdrage i.v.m. terug dringen stapeling
+ 75
0
0
0
Overige kleine afwijkingen
+ 1
+ 5
- 8
+ 1
Totaal
- 461
+ 5
- 8
+ 1
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
In lijn met het tekort op de jeugdzorg en een overschot op de Wmo uit de jaarrekening 2017 hebben we budgetten verschoven binnen vijf taakvelden: volksgezondheid, maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18- en geëscaleerde zorg 18+.
Voor een nadere toelichting op de totale mutatie binnen Jeugdzorg en Wmo verwijzen we naar de financiële analyse.Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18-
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- 1. We werken nauw samen met partners om te zorgen dat jeugdigen veilig opgroeien en als dat nodig is de juiste zorg en ondersteuning krijgen.
- We nemen deel aan een regionaal project Samen werken aan een sluitend vangnet kwetsbare jongeren. Met dit project helpen wij kwetsbare jongeren beter op weg naar zelfstandigheid.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het Rijk ontvangt het regionaal projectplan Samen werken aan een sluitend vangnet kwetsbare jongeren in het najaar van 2018. De goedkeuring daarvan volgt uiterlijk begin 2019.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar)
- Landelijk: 0,4 %in 2017
- Buren: 0,3% in 2017
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
- Landelijk: 1,0% in 2017
- Buren: 0,8% in 2017
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
- Landelijk: 1,45% in 2017
- Buren: 1,0% in 2017
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
618
439
442
442
442
442
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
618
439
442
442
442
442
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Overige kleine afwijkingen
+ 3
0
0
0
Totaal
+ 3
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
In lijn met het tekort op de jeugdzorg en een overschot op de Wmo uit de jaarrekening 2017 hebben we budgetten verschoven binnen vijf taakvelden: volksgezondheid, maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18- en geëscaleerde zorg 18+.
Voor een nadere toelichting op de totale mutatie binnen Jeugdzorg en Wmo verwijzen we naar de financiële analyse.Taakvelden
Taakveld Inkomensregelingen
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- We verstrekken een uitkering aan inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn in hun eigen bestaan te voorzien. Inwoners en hun kinderen, die afhankelijk zijn van een laag inkomen kunnen extra geld krijgen voor bijzondere en noodzakelijke kosten.
- Aan een beginnende of een gevestigde zelfstandige geven we onder bepaalde voorwaarden bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
We verwachten dat het aantal uitkeringen stijgt. Oorzaken hiervan zijn:
- Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). In plaats daarvan doen zij nu een beroep op de Participatiewet;
- De Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe deelnemers. Deze groep kan in plaats daarvan aanspraak maken op de Participatiewet;
- We huisvesten de laatste jaren meer statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) dan daarvoor. Inmiddels bestaat ruim een derde van ons "klantenbestand" uit statushouders die in de gemeente Buren zijn komen wonen. Zij zijn pas bemiddelbaar naar duurzaam werk als zij hun inburgeringstraject hebben afgerond.
Het Rijksbudget voor 2019 is nog niet bekend. Wij verwachten dat dit meebeweegt met de stijging van het aantal uitkeringen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Huishoudens met bijstandsuitkeringen (% t.o.v. totaal huishoudens)
- Landelijk: 5,6% in 2017
- Buren: 2,1% in 2017
Werkloze jongeren (%)
- Landelijk:1,52% in 2015
- Buren: 1,41% in 2015
Personen met een bijstandsuitkering(per 1.000 inwoners 18+)
- Landelijk: 41,9 in 2017
- Buren: 14,4 in 2017
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4.872
4.826
5.004
5.004
4.982
4.982
Baten
-3.874
-3.900
-4.485
-4.485
-4.485
-4.485
Saldo taakveld
998
926
519
519
497
497
Saldo taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
De budgetten onder inkomensregelingen zijn gebaseerd op de voorlopige verdeling van de gebundelde uitkering over 2018 (Rijksbijdrage) is meer gestegen dan de toename van het aantal en de hoogte van de te verstrekken uitkeringen Participatie Wet, IOAW en IOAZ.
- 407
0
0
0
Overige kleine afwijkingen
0
0
- 22
0
Totaal
- 407
0
- 22
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Volksgezondheid
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- We gebruiken in 2019 data gedreven sturing om risicogroepen op te sporen. Op basis van een gerichte probleemanalyse ontwikkelen we een gerichte aanpak. Ook binnen ons gezondheidsbeleid kiezen we voor een kerngerichte werkwijze, die we in 2019 verder invulling geven.
- In de tweede helft van 2019 onderzoekt de GGD de gezondheid van jongeren (13-19 jaar).
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Uit de gezondheidsonderzoeken van de GGD blijkt dat de gemiddelde gezondheid van onze inwoners verbetert. Het aantal mensen dat een chronische ziekte heeft, is wel gestegen;
- We verwachten op lange termijn een stijging van het aantal mensen met dementie en jongeren met psychische klachten;
- Uit onderzoek blijkt dat mensen met een lage opleiding minder oud worden en vaker gezondheidsklachten hebben;
- De meeste gezondheidswinst is te halen in preventiemaatregelen vooral op het gebied van roken, overmatig alcoholgebruik en obesitas;
- Kinderen in de Betuwe eten relatief weinig fruit.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
U kunt de gezondheidsrapportages van de GGD alvast raadplegen via onderstaande links:
- monitor in de leeftijdscategorieën 19-65 jaar en 65+ ;
- monitor in de leeftijdscategorieën 0-12 jaar (de nieuwe monitor verschijnt in oktober 2018 op de site van onze GGD);
- monitor in de leeftijdscategorieën 12-19 jaar .
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.043
1.096
1.171
1.171
1.171
1.172
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.043
1.096
1.171
1.171
1.171
1.172
Saldo taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Verhoging bijdrage gemeenschappelijke regeling op basis van vastgestelde begroting 2019 GGD
+8
0
0
0
Indexering bijdrage aan STMR voor 0-4 jarigen
+14
0
0
0
Overkomst Rijksvaccinatieprogramma (budgetneutraal via verhoging Algemene Uitkering)
+50
0
0
0
Overige kleine aanpassingen
+3
0
0
+1
Totaal
75
0
0
1
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
In lijn met het tekort op de jeugdzorg en een overschot op de Wmo uit de jaarrekening 2017 hebben we budgetten verschoven binnen vijf taakvelden: volksgezondheid, maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18- en geëscaleerde zorg 18+.
Voor een nadere toelichting op de totale mutatie binnen Jeugdzorg en Wmo verwijzen we naar de financiële analyse.Taakvelden
Taakveld Cultuurpresentatie, -productie & -participatie
Portefeuillehouder G.J. Keller
Prestaties
- Kinderen in armoede doen mee aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur door de inzet van het Jeugdsport- en Cultuurfonds.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Verenigingen zijn niet altijd in staat om actief deel te nemen aan het maken en uitvoeren van programma's voor kinderen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
24
21
22
22
22
22
Baten
-3
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
21
21
22
22
22
22
Saldo taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Overige kleine aanpassingen
+ 1
0
0
0
Totaal
+ 1
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Arbeidsparticipatie
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- Zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt vinden weer werk. Daarnaast ontwikkelen langdurig werkzoekenden hun vaardigheden; wij ondersteunen hen daarbij.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden sinds 2015 niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). Ook de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe deelnemers. Deze inwoners maken in plaats daarvan nu aanspraak op de Participatiewet. Het kost daarom mogelijk meer inspanning om inwoners aan het werk te helpen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Netto arbeidsparticipatie
- Landelijk: 66,7% in 2017
- Buren: 68,1% in 2017
Banen(per 1.000 inwoners)
- Landelijk: 758,2
- Buren: 487,3 in 2017
Lopende re-integratievoorziening(per 1.000 inwoners 15-64 jaar)
- Landelijk: 17,1 in 2017
- Buren: 7,6 in 2017
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
360
461
461
461
461
461
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
360
461
461
461
461
461
Saldo taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Geen mutaties
0
0
0
0
Totaal
0
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Media
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestaties
- Met een permanente communicatiecampagne organiseren we het hele jaar aandacht voor leesstimulering en laaggeletterdheid en de vier leerpunten.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Inwoners moeten zelf de keuze maken om gebruik te maken van het aanbod op het gebied van leesstimulering en laaggeletterdheid.
Voor het bereik van laaggeletterden zijn we afhankelijk van onze maatschappelijke partners.Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
Klik hier voor de Beleidsnotitie Laaggeletterdheid en leesstimulering: RV/18/00829
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
139
189
148
148
148
148
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
139
189
148
148
148
148
Saldo taakveld Media (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Incidenteel budget in 2018 voor leesstimulering (project appel, peer, kers)
- 35
0
0
0
Overige kleine afwijkingen
- 6
0
0
0
Totaal
- 41
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestatie
- Inwoners met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking kunnen werken.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Werkzaak Rivierenland voert de WSW voor ons uit. Het bedrag dat we ramen voor de financiering hiervan verlagen we in 2019 naar € 2.082.000,-. Deze cijfers komen uit de begroting 2019 van de Werkzaak. We financieren hiermee het WSW-subsidietekort en de bedrijfsvoeringskosten van de Werkzaak. De daling wordt veroorzaakt door de WSW-subsidies die we ontvangen van het Rijk, de prestaties van de Werkzaak en mogelijke landelijke herverdeling in 2019 en volgende jaren van het deelfonds Sociaal Domein.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.335
2.575
2.081
1.938
1.938
1.938
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
2.335
2.575
2.081
1.938
1.938
1.938
Saldo taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Aanpassing bijdrage aan de Werkzaak op basis van de vastgestelde begroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling (de begroting 2018 wordt bijgesteld in de vijfde tweemaandelijkse rapportage 2018)
- 494
- 143
0
0
Totaal
- 494
- 143
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Prestatie
- We realiseren een sluitend vangnet van zorg en ondersteuning. Zo zorgen we ervoor dat ook kwetsbare mensen onderdeel kunnen zijn en blijven van onze maatschappij en dat zij een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Ze wonen zo lang mogelijk zelfstandig, eventueel met begeleiding en ondersteuning aan huis.
- We investeren in projecten op het snijvlak van zorg & veiligheid, om complexe (veiligheids)vraagstukken op te lossen. We maken een verbinding tussen het sociale en het veiligheidsdomein.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn veel (psychisch) kwetsbare mensen in onze samenleving. Zij doen soms een beroep op (professionele) ondersteuning of maken gebruik van een vorm van Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen. Inwoners van de gemeente Buren wonen of verblijven nu nog vaak noodgedwongen buiten onze gemeente, omdat de meeste voorzieningen in Nijmegen en Tiel zijn. Vanaf 2020 verandert dat. We bereiden ons daarop voor door te werken aan een vangnet van zorg en ondersteuning, zodat ook kwetsbare mensen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. We hebben daarbij ook oog voor de aspecten "huisvesting", "een zinvolle daginvulling" en "sociale contacten & ontmoeting".
Het belangrijkste risico is dat mensen er ook met zorg en ondersteuning niet in slagen om zich te handhaven in de maatschappij. Dit kan gevolgen hebben als toenemende problematiek, eenzaamheid, vervuiling, overlast et cetera.Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld..
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
243
246
347
347
347
347
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
243
246
347
347
347
347
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Mutatie taakveld
2019
2020
2021
2022
Verhoging bijdrage Veilig Thuis op basis van vastgestelde begroting 2019
+ 97
0
0
0
Overige kleine afwijkingen
+ 4
0
0
0
Totaal
+ 101
0
0
0
De mutaties geven we weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2019 ten opzichte van 2018, 2020 ten opzichte van 2019 enz.
In lijn met het tekort op de jeugdzorg en een overschot op de Wmo uit de jaarrekening 2017 hebben we budgetten verschoven binnen vijf taakvelden: volksgezondheid, maatwerkdienstverlening 18+, maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg 18- en geëscaleerde zorg 18+.
Voor een nadere toelichting op de totale mutatie binnen Jeugdzorg en Wmo verwijzen we naar de financiële analyse.