Formatie-uitbreiding Ruimtelijke Ontwikkeling
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Formatie-uitbreiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Ruimtelijke ordening | Portefeuillehouder | S.T. Klein- De Jong |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Door de formatie uitbreiding wordt adequaat invulling gegeven aan het toetsen van bestemmingsplannen, veegplannen, begeleiden complexe en minder complexe RO dossiers. Tevens wordt het adviesniveau naar college en de informatievoorziening naar de raad op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling verbeterd. Het RO beleid en daaraan gerelateerd beleid wordt tijdig actueel gehouden. |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 91.000 | 91.000 | 91.000 | 91.000 |
Baten: |
Formatie-uitbreiding Zorg en veiligheid
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Formatie-uitbreiding Zorg en Veiligheid | Afdeling | Inwonerszaken |
Programma | Inwonerszaken | Teamleider | R. Berends |
Taakveld | Geëscaleerde Zorg 18+ | Portefeuillehouder | J.A. de Boer |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
|
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Bijvoorbeeld:
|
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): Dekking uit de zorgkosten sociaal domein en na 3 jaar taakstellend zoeken in budgetten sociaal domein vanwege effect van deze maatregelen.(verlaging zorgkosten) |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Baten: | - 75.000 | - 75.000 | - 75.000 | -75.000 |
Thema Kerngericht werken
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Thema kerngericht werken | Afdeling | Inwonerszaken |
Programma | Inwonerszaken | Teamleider | L. Huibers |
Taakveld | Samenkracht en Burgerparticipatie | Portefeuillehouder | G.J. Keller |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): We starten in 2019 pilots in drie verschillende kernen in de gemeente om participatie en kerngericht werken in de praktijk te onderzoeken, in samenwerking met inwoners. We gaan:
Gemeente breed starten we in het kader van participatie en kerngericht werken ook met de volgende zaken:
|
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 50.000 | |||
Baten: |
Thema Klimaat en duurzaamheid
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Thema klimaat en duurzaamheid | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Milieubeheer | Portefeuillehouder | D.J. Russchen |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Opstellen van een visie met een uitwerkingsplan. Hiervoor is draagvlak nodig bij bestuur en inwoners. Om dit te krijgen zullen we verschillende activiteiten organiseren. |
Toelichting (Waarom?):
Deze doelstellingen hebben niet alleen invloed op andere beleidsterreinen. Ze hebben bovendien grote invloed op inwoners. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: Het is (nog) niet wettelijk verplicht om lokaal beleid te hebben op het gebied van klimaat. Gezien de grote opgaven zal dit er wel aankomen. Zo is het opstellen van een Regionale Energie Strategie vanaf 1 juli 2019 verplicht. Hier zullen verplichtingen uit voortvloeien. Wanneer een gemeente geen inspanningen verricht op het gebied van hernieuwbare energie is de provincie in positie om locaties aan te wijzen buiten de gemeente om. |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 40.000 | |||
Baten: |
Gemeentelijk groen- en bomenbeleidsplan
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Gemeentelijk Groen- en bomenbeleidsplan | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | I.A.N.M. van Riel |
Taakveld | Openbaar Groen en (openlucht) recreatie | Portefeuillehouder | G.J. Keller |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
We beter in kunnen spelen op behoeften in de samenleving door inwoners meer regie te geven over de invulling van het groen |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Expertise en kennis voor een groen -en bomenbeleidsplan in huis halen. |
Toelichting (Waarom?): Waarom alleen deze plannen? Met uitzondering van de groen/bomenbeleidsplannen is er voor alle plannen geld beschikbaar binnen de bestaande budgetten om deze in 2019 te actualiseren. Het groen -en bomenbeleidsplan maakt onderdeel uit van het Integrale Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR) dat, samen met de overige plannen zoals wegen, kunstwerken, openbare verlichting etc. aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, zodat de raad een keuze kan maken met betrekking tot de ambitie. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 25.000 | |||
Baten: |
Stimuleren asbestvrije daken
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Stimuleren asbestvrije daken | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Wonen en bouwen | Portefeuillehouder | S.T. Klein-de Jong |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): De kernvraag op basis van deze ambitie wordt dan ook: hoe zorgen de overheden er voor dat alle daken in Rivierenland in 2024 asbestvrij zijn. Door goed over deze vraag na te denken komt er een aantal thema’s boven die aandacht verdienen: 1. Bewustwording en Communicatie; 2. Beleid en Financiën; 3. Versnelling uitvoeren; 4. Monitoring; 5. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving moeten op orde zijn. |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 23.000 | 21.000 | ||
Baten: |
Actualisatie archeologiebeleid
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Actualisatie archeologiebeleid | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Ruimtelijke ordening | Portefeuillehouder | S.T. Klein - De Jong |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
|
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal):
Er doet zich nu een kans voor om in het kader van een pilot project van het Convent van Gemeentelijk Archeologen mee te liften. De inleg bedraagt €15.000. Die inleg wordt door het Convent verdubbeld naar € 30.000. Daarvoor wordt een actuele archeologische waarden- en verwachtingenkaart opgesteld gebaseerd op de laatste inzichten en onderzoeken. Indien de gemeente Buren niet wordt geselecteerd voor de pilot zou de raming van € 30.000 bijgesteld moeten worden naar € 45.000. |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 30.000 | |||
Baten: |
Doorontwikkeling fietsroutenetwerk Rivierenland
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Doorontwikkeling Fietsroutenetwerk Rivierenland | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Economische promotie | Portefeuillehouder | S.T. Klein - De Jong |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Het beheer en onderhoud uitbesteden aan Uit®waarde en dit tot 1 mei 2029 af te kopen voor een eenmalig bedrag van € 33.000,-. |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 33.000 | |||
Baten: |
Formatie-uitbreiding (of inhuur) Inkoopadviseur
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Formatie-uitbreiding (of inhuur) | Afdeling | Bedrijfsvoering |
Programma | Bedrijfsvoering | Teamleider | R. Berends |
Taakveld | Overhead | Portefeuillehouder | J. de Boer |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
|
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
|
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
|
Specificatie raming (Prijs x aantal): Deze kosten zijn nodig voor het aantrekken van een nieuwe medewerker 0,89 fte (schaal 11) voor 2019 en 2020. Als het werven van een nieuwe medewerker niet lukt, dan huren we voor 2 jaar een specialist in van team inkoop van regio Rivierenland. We bekijken in 2020 opnieuw of er in de jaren daarna nog extra uren nodig zijn. |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 60.000 | 80.000 | ||
Baten: |
Duurzame instandhouding Klompenpaden
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Duurzame instandhouding Klompenpaden | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | B. van Dijk |
Taakveld | Openbaar groen en (openlucht)recreatie | Portefeuillehouder | G.J. Keller |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
De aanleg van een vijfde klompenpad staat op de planning in 2019. |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Voor beheer, instandhouding en marketing van de klompenpaden werken we samen met Stichting Landschapsbeheer Gelderland. |
Toelichting (Waarom?): Dit voorstel sluit aan bij het coalitieakkoord, als het gaat om de kerngerichte aanpak, de actieve inzet van inwoners en ondernemers bij het vormgeven van hun leefomgeving en de betekenis van de groene en cultuurhistorische omgeving voor recreatie en toerisme. In het Landschapsontwikkelingsplan staat de doelstelling om het landschap beleefbaar te maken door ommetjes of dorpswandelingen mogelijk te maken. In het Programma voor de leefomgeving is de ambitie geuit dit soort projecten in samenwerking met inwoners en ondernemers uit te voeren. De klompenpaden zijn resultaten die geboekt zijn in het kader van het Landschapsontwikkelingsplan en het Programma voor de Leefomgeving. Bij de (kerngerichte) gebiedsprocessen die in dat kader zijn georganiseerd, bleek dat er op verschillende plekken behoefte is aan ‘ommetjes’. De klompenpaden voorzien hierin voor de lokale inwoners, maar ook voor wandelaars van buiten het gebied. Bovendien zijn er voldoende mensen enthousiast geworden om zich hier actief voor in te zetten: de vrijwilligers van de klompenpadenwerkgroepen. Onze klompenpaden krijgen lovende reacties van wandelaars, te lezen op de website klompenpaden.nl. Gemiddeld levert een klompenpad ca. € 30.000, - aan omzet op voor de lokale economie (ingeschat op basis van het aantal wandelaars, en het gemiddelde bestedingspatroon). In de huidige situatie worden de kosten voor de klompenpaden betaald uit het jaarlijkse budget van € 30.000 voor landschapsontwikkeling. Deels is dat het gevolg van het feit dat bij de eerste klompenpaden 3 jaar beheer was inbegrepen bij de realisatiekosten. Na deze 3 jaar worden deze kosten structureel, en gaan een groot deel van het landschapsbudget in beslag nemen. Hierdoor is minder geld (slechts € 8.000 jaarlijks) beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen in het landschap. Dit vinden wij niet transparant, en het doet geen recht aan de afspraken in het landschapsontwikkelingsplan. Het is duidelijker om voor de klompenpaden een eigen budget in te stellen. Welke verplichtingen heeft de gemeente met betrekking tot de klompenpaden?
|
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: Het niet vrij maken van dit budget betekent dat we de klompenpaden (gefaseerd) moeten afbouwen. Hiervoor is tot en met 2022 ook budget nodig. |
Specificatie raming (Prijs x aantal):
Niet in begrepen zijn ingrijpende wijzigingen in de routes. Als dat aan de orde is, zal er een project worden opgestart en bijbehorend budget worden gezocht. Er zijn verschillende situaties denkbaar waarbij dat nodig kan zijn, bijvoorbeeld als één of meerdere grondeigenaren besluiten niet meer mee te werken, of als er mogelijkheden ontstaan om de route substantieel te verbeteren. |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 16.000 | 16.000 | ||
Baten: |
Leefbaarheidsbudget
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Leefbaarheidsbudget | Afdeling | Inwonerszaken |
Programma | Inwonerszaken | Teamleider | L. Huibers |
Taakveld | Samenkracht en burgerparticipatie | Portefeuillehouder | G.J. Keller |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
|
Toelichting (Waarom?): Er zijn veel initiatieven van inwoners in onze gemeente voor het behoud en versterking van hun directe leefomgeving. Deze initiatieven willen wij ondersteunen. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: Geen. Het leefbaarheidsbudget past bij het coalitieakkoord, waarin staat onder ‘Leefbaarheidsbudget’: “Wij willen voor dit soort initiatieven een leefbaarheidsbudget ter beschikking stellen waarop een beroep kan worden gedaan. De omvang van het budget is beperkt. Om voor een bijdrage in aanmerking te komen moeten initiatieven voldoen aan nader te bepalen spelregels. |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 30.000 | 30.000 | ||
Baten: |
Kerngerichte zorg
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Kerngerichte zorg | Afdeling | Inwonerszaken |
Programma | Inwonerszaken | Teamleider | L. Huibers |
Taakveld | Samenkracht en burgerparticipatie | Portefeuillehouder | D.J. Russchen |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): |
Toelichting (Waarom?): Inwoners kunnen langer zelfstandig blijven wonen en doen mee in de samenleving. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): € 50.000 voor 2019 en 2020 totaal per jaar, 25.000 per jaar per kern/project. |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 50.000 | 50.000 | ||
Baten: | - 50.000 | - 50.000 |
Uitwerkingsprogramma Burense visie op het kind
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Uitwerkingsprogramma’s Burense Visie op het Kind | Afdeling | Inwonerszaken |
Programma | Inwonerszaken | Teamleider | L. Huibers |
Taakveld | Onderwijs en leerlingenzaken | Portefeuillehouder | D.J. Russchen |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
|
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): De gemeente neemt de verantwoordelijkheid en de regie om het brede aanbod te organiseren en de samenwerking tussen de kern- en ketenpartners te stimuleren. |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): € 40.000: kosten voor het co-creatietraject en ontwikkelingskosten |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 40.000 | 40.000 | ||
Baten: |
Formatie-uitbreiding Beleidsmedewerker groen
NIEUW BELEID 2019 – 2022 |
---|
Onderwerp | Formatie-uitbreiding beleidsmedewerker groen | Afdeling | Ruimte |
Programma | Ruimte | Teamleider | I.A.N.M. van Riel |
Taakveld | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Portefeuillehouder | G.J. Keller |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk |
Motivatie nieuw beleid: |
---|
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): We willen tevreden klanten(burgers en bedrijven) door te werken aan een prettige leefomgeving. Het openbaar groen is een belangrijke factor in de beleving en het gebruik van de leefomgeving. We willen bereiken dat de gemeente haar werk kan uitvoeren. We willen professioneel ons werk uitvoeren waarbij actueel beleid als uitgangspunt moet gelden. |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Door de formatie uitbreiding wordt adequaat invulling gegeven aan:
|
Toelichting (Waarom?): De gemeente is hierdoor beter in staat om het groenbeleid en het kwaliteitsniveau van het groen te handhaven, en in te spelen op ontwikkelingen in de lokale gemeenschap en de fysieke leefomgeving. Hierdoor verbetert de fysieke kwaliteit van landschap en leefomgeving, de beleving van inwoners ten aanzien van de leefomgeving en de beeldvorming van inwoners over gemeente en Avri, Deze activiteiten ondersteunen de contractmanager Avri. Hiermee kunnen we adequater beleidsmatige en inhoudelijke uitvoering geven aan beleidsontwikkeling, de begeleiding van inwonersinitiatieven voor groenbeheer en opgaven in het kader van duurzaam beheer en biodiversiteit. Het adviesniveau naar college en de informatievoorziening naar de raad op het gebied van groenbeleid verbetert. Het groenbeleid wordt tijdig actueel gehouden. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: Indien de formatie-uitbreiding niet doorgaat zal er geen of onvoldoende begeleiding zijn van het opstellen van nieuw beleid door externen. Uitvoering van het opgestelde beleid kan niet of onvoldoende begeleid worden, initiatieven van inwoners op het gebied van groenbeheer worden niet naar tevredenheid begeleid. Er is onvoldoende capaciteit beschikbaar om de regisseurstaken IBOR in te vullen, en vanuit groenbeleid voor te sorteren op de omgevingswet. |
Specificatie raming (Prijs x aantal): € 77.500 voor de invulling van 1 fte voor 2019 en 2020 (functie opgebouwd uit 0,5 groenbeleid, en 0,39 proces coördinator groen regisseur IBOR) |
Vervolgtraject: |
Exploitatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | 77.500 | 77.500 | ||
Baten: |